I photograph memories from the Sweden that existed a hundred years ago.

Börja skriva -Gestaltning


Jag har hört att man inte ska blanda hur många ämnen som helst i en blogg utan fokusera på ett. Jag kan säga att jag har lite svårt att hålla det ;) Det finns så mycket roligt att fylla en blogg med. Så ni som gillar allt kreativt. Bilder, skriva, måla, designa, inreda, blommor.. ni kanske ändå kan känna er hemma här. Vi kan ju säga att bloggen är en livsstilsblogg :) En blogg om allt..

Idag är temat skriva i alla fall :)
Jag älskar att skriva och vill man skriva en bok måste man sätta sig in i hantverket, och börjar man googla 'skriva böcker' hamnar man snart på ämnet gestaltning. Vad är då det? Gestalta? Det är att visa istället för att skriva det rakt ut.

Ex: "Han kom in i köket och såg hur hon stod och diskade. Hon var fortfarande arg".
Här är det berättat och man ser handlingen utifrån. Men startar denna mening så många bilder i läsarens huvud?

Istället: "Han öppnade den knarrande köksdörren, hon stod framför diskbänken med händerna i det skummande vattnet, hennes axlar var spänt uppdragna mot halsen, hon vände sig inte om".
Här får man en känsla för handlingen, mer bilder, man förstår att det finns en spänning mellan de båda utan att man rent ut har skrivit att hon är arg.

1, När man gestaltar är man i handlingen aktivt.
2, När man berättar står man utanför. Författaren ser vad som händer, blir en berättarröst.

Det finns säkert många sätt att säga detta på, kanske mer korrekta än mitt, men det här är utifrån mitt sätt att se på det när jag skriver. Kanske kan det hjälpa någon. Det är i alla fall något att tänka över och förstå, att skriva gestaltande kan göra stor skillnad i en berättelses närvaro.

Sedan är det inte alltid nödvändigt att gestalta allt. Vissa stycken i en text kan behöva en berättarröst för att föra handlingen framåt. Men jag tror att det är en bra början att vara medveten om dessa två olika sätt att skriva på.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar